تیرچه ساختمانی چیست و چه استانداردی دارد؟
نوشته شده توسط : مهندس عمران

هر صنعت دیگری مانند صنعت ساخت و ساز نیز با پیشرفت تکنولوژي دچار تغییرات شده که باعث شده تا سرعت و کیفیت ساخت و ساز روز به روز بیشتر شود. این تغییرات به گونه‌ای بوده که امروزه می‌توان بدون نگرانی از ارتفاع ساختمان اقدام به ساخت و ساز آن کرد.

انواع تیرچه یکی از این مصالح ساختمانی است که در سقف بکار میرود و متشکل از میلگرد فولادی و بتن میباشد. در این محصول، از یک آرماتور فولادی در بال فوقانی، دو آرماتور فولادی در بال پایینی، چند آرماتور فولادی به صورت زیگزاگ، بین بال پایین و بالا و بتن در پایه تیرچه استفاده میشود. در ساخت تیرچه بتنی، با قرار گرفتن بلوک ها بین تیرچه ها، تحت عنوان قالب، با پوشش درجا ریخته شده، مقطعی T شکل ایجاد میکنند.

تیرچه عضوی پیش ساخته‌ای است که به صورت افقی بین ستون‌های ساختمان، دیوارها و یا تیرهای ساختمان قرار می‌گیرد و در ترکیب با تیرچه های دیگر، سقف و یا کف را در برابر نیروهای زنده و مرده پشتیبانی می‌کند. در واقع، تیرچه شکلی از تیر است که معمولاً فواصل نسبتاً کوتاهی را پوشش می‌دهد. تیرچه ها معمولا از چوب، فولاد یا بتن ساخته می‌شوند که هر کدام ویژگی منحصر به فرد خود را دارند.

پیشرفت تکنولوژی و بالا رفتن میزان ساخت آپارتمان و برج باعث رونق در تولید تیرچه ها شده و امروزه از تیرچه بتنی یا همان تیرچه بلوک زیاد استفاده می شود و دلیل استفاده زیاد از این قطعه پیش ساخته استحکام بخشیدن به سقف و افزایش سرعت روند ساخت و ساز است.

برای کسب اطلاعات بیشتر به وبسایت آکادمی عمران مراجعه نمایید.





:: بازدید از این مطلب : 6
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 23 ارديبهشت 1403 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: